Het stimuleren van spraak- en taalontwikkeling tijdens spel.

Spraak en taal stimuleren door samen te spelen.

Kinderen leren taal door te luisteren en door te imiteren. Je kunt de taalontwikkeling van je kindje stimuleren door taal toe te voegen tijdens dagelijkse bezigheden. Dit doe je door te vertellen wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld: “Mama roert nu in de soep”, of door de bezigheden van je kindje te verwoorden. Bijvoorbeeld: “kijk jij naar het paard?”.

Ook tijdens het samen spelen kun je de woordenschat van je kindje uitbreiden. Alle kinderen spelen en alle kinderen vinden spelen leuk. Spel is heel belangrijk voor de ontwikkeling van taal. Met behulp van spel kan je kindje leren communiceren. Samen spelen met de trein, poppenhuis of blokken lokt het gebruik van taal uit!

Spelen met blokken
Begrippen als: hoog en hoger, korter en langer. Woordjes als: op, nog, vallen en blok kunnen heel goed geoefend worden met het samen spelen met blokken. Benoem welke toren hoger is: “De toren van Paul is hoger dan die van mama”. Wanneer Paul steeds het begrip hoger hoort terwijl moeder naar de hoogste toren wijst kan hij later de hoogste toren aanwijzen. Dit geldt ook voor andere begrippen en woordjes.

Spelen met klei
Laat je kindje zelf ontdekken welke vormen hij met klei kan maken. Geef gereedschap als een deegroller, een plastic mes, grote stenen, rietjes of poppetjes. Kinderen kunnen met klei iets maken en doen-alsof-spelletjes spelen. Laat je kindje eerst met het klei experimenteren. Zeg nog niets. Pas als je ziet wat hem interesseert ga je het gesprek aan. Bijvoorbeeld: “ik zie dat jij een bal maakt”. Ik maak koekjes van klei. Mmmm…lekkere koekjes”.

Koken en keukenspelletjes
Kinderen vinden het leuk om te koken en eten te serveren. Als een kind net begint met doen alsof spelletjes dan zal zijn fantasiespel nog kort zijn. Later kan het fantasiespel bestaan uit een serie activiteiten, zoals eten klaarzetten, het koken of bakken ervan en daarna serveren en opeten. Als je erbij bent zul je zien hoe leuk hij het vindt als je meedoet. Observeer je kind om te zien wat hij wil gaan doen. Doe mee maar geef je kind de leiding. Door nieuwe ideeën  aan het spel toe te voegen kun je zijn taal uitbreiden. 

Tot Slot

Neem de tijd om te kijken naar de lichaamstaal, het gedrag, gebaren en gezichtsuitdrukkingen van je kind. Door je op deze signalen te richten, kun je veel leren over wat hem of haar interesseer en wat hij of zij wil vertellen. Hier kun je dan op inspelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.